Mechanika

Mechanika i Mistrz Gry

W różnych systemach Mistrz Gry ma różne przydomki, w Call of Cthulhu zwie się Strażnikiem Tajemnic, w Dzikich Polach Starostą Gry. W Dziadach Żuliborskich mistrz gry nazywa się Karol.

Mechanika jest prosta jak samo życie. Cechy są tak proste, że nie ma ich co tłumaczyć.
Współczynniki i testy
W odpowieniej sytuacji należy po prostu rzucić kostka dzisięciopolową, jeśli wynik będzie równy lub niższy wartości współczynnika - test się powiódł. Jeśli wynik będzie wyższy - test się nie powiódł.

Przykład:
Janusz założył się na imieninach ze szwagrem o 20 złotych, że "na hejnał" zrobi flakona 0,5. Jego zdolność Hejnalista wynosi 4/10. Rzuk k10 wykazał 7. Janusz krztusi się i spada nieprzytomny z krzesła. Szwagier dzwoni po pogotowie i Janusza czeka kilka dni w szpitalu.
Tworzenie bohatera

Gra polega głównie na wczuciu się w charakter bohatera, przyjęcia jego postawy życiowej, ulubionych powiedzonek, zachowań. Dlatego bohatera tworzy się bardzo dowolnie. Współczynniki należy dobierać zgodnie z charakterem. Przykładowych bohaterów znajdziesz tu.
Walka

Inaczej niż w większości systemów, walka nie odgrywa głównej roli. Po prostu nikt nie lubi dostać w mordę. Niestety czasem fabuła wymaga przeprowadzenie starcia. Karol musi wtedy ocenić procentową szansę trafienia i obrażeń. Najlepiej to zrobić wyobrażając sobie siebie samego w takiej sytuacji. Ci co dostali kiedyś lutę kolorową wiedzą o co chodzi.

Przykładowe obrażenia:
- fanga w nos od kolesia -5 Wyt i 3% szans na ogłuszenie
- fanga w nos od byczego drecha z siłowni -10 Wyt i 20% szans na ogłuszenie
- czacha od byczego drecha z siłowni -10 Wyt i 35% szans na ogłuszenie
- kosa w brzuch -10 Wyt i co 5 minut - 5 Wyt

Jeśli wytrzymałość bohatera spada do 5, traci przytomność.
Jeśli wytrzymałość bohatera spada do 0, bohater umiera.

//Mietek "Zofia" ma zamiar odebrać trzem łysym dresom kratę browaru, którą ci ukradli ze sklepu szwagra Mietka. Dresy siedzą na ławce w parczku, dokąd podjechali maluchem. Gdy dwóch dresów poszło się odlać Mietek postanawia zajść od tyłu i buchnąć cichcem kratę. Niestety drech słyszy szelest odwraca się i atakuje.

Drech jest zwalisty i grubokarki ale też trochę przymulony browarem. Mietek nie rezygnuje, deklaruje chęć porwania kraty i ucieczki przez krzaki. Szansa na dopadnięcie kraty i ucieczkę Karol ocenia na 45%. Niestety rzuk kostką k100 wykazał 75. Drech dopada Mietka, chwyta za chabety i wali sierpowym. Mietek jest starszy, ale też nie jedno w życiu przeszedł. Szansa trafienia: 62% - rzut kostką k100 wykazuje 35. Drech trafia. Mietek puszcza farbe z nosa i robi mu się niewyrażnie. (cios odebrał mu 10 wytrzymałości - szansa na ogłuszenie wynosi 20%, kość pokazała 35 więc mietek unika ogłuszenia) Ale sięga za pazuchę i wyciąga klucz francuski i wali drecha po łbie. Szansa trafienia: 44%. Szczęśliwie wypada 30. Drech dostaje po łbie. Mietek to hydraulik, całe życie robi ręcyma. Szansa na ogłuszenie: 75% - kostka pokazuje 15. Dres przekręca gałami i pada. Mietek łapie za kratę i chwiejnym krokiem znika w krzaczorach.//

Karol musi być zawsze kreatywny i elastyczny, bardzo ważny jest realistyczny opis walki.

Magia

Jedynym bohaterem zdolnym parać się sztuką magiczną jest Profesor Henryk Derkacz. Do tych celów służy mu współczynnik MAGIA i Punkty Magii. Oto przykład:

Po Profesora Derkacza przyszedł jeden z efektów jego działalności w burzliwej młodości. W obliczeń astralnych Profesorowi wyszło, że stworzenie będzie mogło przebywać w naszej czasoprzestrzeni w godzinach 01.16 - 04.23. Znajduje w księgach zaklęcie "Szkarłatny krąg Yigga", który uchroni jego chatę przed niechcianymi gośćmi. W tym celu rysuje kredą krąg w swojej chałupie, zarzyna królika i przez dwie godziny wymawia tajemne zaklęcia.

Czar: Szkarłatny Krąg Yigga
Trwanie czaru: 4 godziny
Trudność czaru: 2
Zużycie mocy: 12

Gracz wykonuje test na MOC Profesora - Trudność czaru (10-2=8). Kość k10 wykazuje 4. Test udał się, czar działa. Poziom mocy Profesora spada o Zużycie mocy czaru (30-12=18) i wynosi obecnie 18. Profesor siada i czyta książkę. Około 3 w nocy na dworze rozlega się odgłos przypominający jęk śmierelnie rannego zwierzęcia. Powtarza się jeszcze kilkakrotnie powodując wycie psów w pobliskich blokach. Po chwili milknie. Do następnego najścia Profesor ma spokój.
Gdyby test się nie powiódł, czar ochronny by nie zadziałał, a Profesor i tak straciłby 12 punktów Mocy.

Karol powinien pozwolić graczowi na stworzenie własnych czarów, musi to się jednak odbywać przy obopólnej zgodzie i według zdrowego rozsądku. Autorzy systemu wychodzą z założenia, że zarówno dla Graczy jak dla Karola najważszejsze jest poprowadzenie fabuły, a nie napakowanie bohatera.